Dit is een forum van en voor studenten van de 2e Ba Farmacie.
examenvraag 12

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    2e Ba Farmacie // Farmaceutische analyse I
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nathalie Jacquemyn



Geregistreerd op: 04 Jan 2011
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: 04-01-2011 16:35:48    Onderwerp: examenvraag 12 Reageren met citaat
"Leg uit hoe je met de verdelingscurve kan weten of een diprotisch zuur met pKa1=... en pKa2=... kan titreren met NaOH en in welke stappen."

Hier snap ik ni zo veel van...

Ik zou zeggen:
-Als de pKa's 4 uit elkaar liggen en a van HA- 1 bereikt (zoals op de curve blz 31), kan je de 1e stap apart titreren
- voor de tweede stap moet je rekening houden met het plafond; je kan pas titreren als pKa2 lager ligt dan dit plafond (maximale pH van A2-)

Klopt dit, en wat zouden jullie er nog aan toevoegen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lars



Geregistreerd op: 23 Dec 2010
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: 05-01-2011 10:59:27    Onderwerp: Reageren met citaat
Kies gwn even pKa's (hij zal er ook geven op het examen) en dan begin je gewoon de vereenvoudigde verdelingscurves te tekenen. (Van het zuur H2A)

Als je in deze "grafiek" gebiden ziet waar bijvoorbeeld enkel HA- aanwezig is, kan je deze apart titreren mits je de juiste indicator kiest.

Stel dat je pKa 4 en pKa 12 hebt. Dan kan je bijvoorbeeld met fenolftaleïne, dat omslaat bij een pH gebied van 8-9, het zuur titrenen tot in zijn eerste stap. Dit komt omdat er bij deze pH enkel de HA- vorm van het zuur aanwezig is in je oplossing (zie verdelingscurve)

Hopelijk heb je er iets aan!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hannah



Geregistreerd op: 27 Nov 2010
Berichten: 15

BerichtGeplaatst: 08-01-2011 12:21:15    Onderwerp: Reageren met citaat
Ik begrijp niet zo goed wat de prof bedoelt met 'plafond' in de cursus. Wij hebben in de les zelf zo'n verdelingscurves moeten tekenen, maar ik begrijp mijn nota's die erbij staan eigenlijk niet. Kan iemand dit uitleggen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dorien Theuns



Geregistreerd op: 26 Dec 2010
Berichten: 34

BerichtGeplaatst: 10-01-2011 15:44:28    Onderwerp: Reageren met citaat
Hij vraagt leg uit hoe je kan weten dat je NaOH met een zuur met pK1=... en pK2=... kan titreren. Maar hoe weet je dat?
En ik begrijp nog altijd niet helemaal hoe je dat dan doet. (Mijn uitleg bij die grafieken begrijp ik niet meer.)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Freya



Geregistreerd op: 07 Okt 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Vremde

BerichtGeplaatst: 10-01-2011 16:16:01    Onderwerp: Reageren met citaat
Kies gewoon 2 pKa's, en begin gemakkelijk en pak er die 4 uit elkaar liggen Smile
Als je daarvan de curve tekent, zie je dat je stap 1 kan titreren want dat de tussenvorm alfa = 1 bereikt. Als die tussenvorm alfa = 1 NIET bereikt, is het niet titreerbaar (en dit is het geval als de pKa's dichter dan 4 bij elkaar liggen).

Nu het plafond. Je titreert met stel 0,01M NaOH. Van die oplossing is, logisch, de pH 12. Het is dus onmogelijk om terug pH 12 te bekomen in hetgeen je titreert (wegens het verdunningseffect, hoeveen NaOH je ook toevoegt, je komt nooit terug op je beginconcentratie). DUS als je tweede stap een pKa van 10 heeft, wordt die alfa pas 1 bij pH 12. Helaas zal je deze nooit kunnen bereiken en is deze tweede stap dus niet titreerbaar.

Je moet naar beide dingen kijken om uit te maken welke stappen wel of niet titreerbaar zijn.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    2e Ba Farmacie // Farmaceutische analyse I Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum