Dit is een forum van en voor studenten van de 2e Ba Farmacie.
alfa en beta koolstoffen

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    2e Ba Farmacie // Organische chemie II
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anneleen
Site Admin


Geregistreerd op: 07 Okt 2010
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 19-01-2011 20:30:38    Onderwerp: alfa en beta koolstoffen Reageren met citaat
Heej!
Ik zit een beetje in de knoop met de alfa en beta waterstoffen. Ik dacht dat alfa gewoon de H was die het dichtste bij de functionele groep stond, of bij die C ervan. Dat had ik toch afgeleid van de slides pagina 9 van de alcoholen. Als je dan kijkt bij de vorming van eenamines (hoofdstuk aldehyden en ketonen) zie je dat daar een beta waterstof vereist is. Als ik mijn theorie daar weer gebruikt, zie je dat die H zich op het tweede koolstof van de functionele groep staat. Zo zou mijn theorie dus kloppen.
Maar als je dan bv naar de eerste pagina van de slides van enolen gaat, zie je dat daar een alfa waterstof vereist is. Die staat dus eigenlijk ook op de tweede C, dus volgens mijn theorie zou dat een beta waterstof zijn.
Kan iemand mij helpen, want er klopt duidelijk iets niet in mijn redenering. Danku!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Matthias Cuykx



Geregistreerd op: 07 Okt 2010
Berichten: 81

BerichtGeplaatst: 20-01-2011 14:33:50    Onderwerp: Reageren met citaat
F-alfa-beta-gamma
bij ketonen is de functionele groep C=O
de alfa positie is er dus vlak naast.
bij alkoholen/amines is de functionele groep OH/NH2
alfa positie is dus de C waarop de groep staat.
enfin, dat denk ik toch. Die redenering werkt dan ook op de Mc Lafferty-omlegging, je hebt een gamma H nodig, die bevindt zich op het derde C-atoom van C=O
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    2e Ba Farmacie // Organische chemie II Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum