Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Filip
|
Geplaatst: 26-01-2011 09:35:59 Onderwerp: Windkesselfenomeen |
|
|
|
Kan iemand dit eens uitleggen? Wat gebeurt er juist? |
|
Terug naar boven |
|
|
Hannah
|
Geplaatst: 26-01-2011 12:51:10 Onderwerp: |
|
|
|
Ik heb het zo begrepen:
Dus uwe linkerventrikel contraheert, waardoor dat de aortaklep opent. Hierdoor gaan aorta en arteriën uitzetten. Dus die druk zet zich eigenlijk op die wanden. Dan krijgde een isovolumetrische relaxatie, waardoor de aortaklep gaat sluiten. De druk zal dus dalen in uw aorta en arteriën, waardoor het bloed eigenlijk door heel het circulatoir systeem gestuurd wordt. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lotte
|
Geplaatst: 26-01-2011 13:57:43 Onderwerp: |
|
|
|
Oei ik had da precies totaal anders begrepen
U bloed wordt door de arteriën gepompt waardoor deze uitzetten. De wand van de arteriën is wel elastisch mar toch ok nog redelijk stijf waardoor die terug in de originele postitie wil en daardoor het bloed nog een extra duwtje geeft. |
|
Terug naar boven |
|
|
Matthias Cuykx
|
Geplaatst: 26-01-2011 14:10:23 Onderwerp: |
|
|
|
ik volg Lotte's mening, Hannah heeft het juist, wat betreft die drukopbouw, maar niet wat betreft dat rondsturen.
Het windkesselfenomeen treedt dus op wanneer de hartspier relaxeert, met een drukverlaging tot gevolg. Doordat de druk wegvalt, is er geen kracht meer die de aorta doet uitzetten, waardoor de elasticiteit het bloedvat weer doet krimpen. Hierdoor daalt het effectieve volume van de aorta, en een extra hoeveelheid bloed wordt zo rondgestuurd |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
|
|
|
|