Dit is een forum van en voor studenten van de 2e Ba Farmacie.
oefeningen ionisatie

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    2e Ba Farmacie // Farmaceutische chemie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schreyliesbeth



Geregistreerd op: 23 Dec 2010
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 02-06-2011 19:28:16    Onderwerp: oefeningen ionisatie Reageren met citaat
Bij de oefening op 9-H purine, heb ik gewoon de pka van 8 genomen zoals in de tabel. Dan kom je wel op 50:50 uit..., mag dat ook?
Bij die oefening op slide 24 krijg je 1 = log cb/ca dus de je hebt 90 cb en 10 ca. maar ca is hier toch de neutrale vorm en cb het anion dus moet er dan in die laatste kolom niet 90 procent staan i.p.v. 10?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Freya



Geregistreerd op: 07 Okt 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Vremde

BerichtGeplaatst: 02-06-2011 20:11:52    Onderwerp: Reageren met citaat
Ff ter duidelijkheid he Smile Ik heb ook gewoon 8 genomen hoor, maar die hebben wij toch ni in de les gemaakt? Of zijn daar ergens verborgen oplossingen van die ik niet weet Very Happy

En bij die tweede, welke oefening is da juist? Want mijn slidesnummeringe kloppen niet zo goed Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
schreyliesbeth



Geregistreerd op: 23 Dec 2010
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 03-06-2011 12:26:24    Onderwerp: Reageren met citaat
da is een oefening van gamma-pyridone met pka van 3 en pH = 4.
Dus je krijgt 1 = log Cb/Ca. Dus je hebt 10 keer meer Cb dan Ca en volgens mij is Cb de vorm van het anion en Ca de neutrale vorm dus ik denk dat je bij die oefening als oplossing moet hebben: vooral anionisch en % van meest relevante ion is 90
Maja zij heeft 10 aangeduid en vooral neutraal..
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Matthias Cuykx



Geregistreerd op: 07 Okt 2010
Berichten: 81

BerichtGeplaatst: 03-06-2011 13:22:24    Onderwerp: Reageren met citaat
Zeker dat het niet gaat over het hydrochloride?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Freya



Geregistreerd op: 07 Okt 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Vremde

BerichtGeplaatst: 03-06-2011 13:27:10    Onderwerp: Reageren met citaat
Inderdaad, het is niet gamma pyridone maar gamma pyridone hydrochloride. Wat dus eigenlijk gamma-pyridone-H+ is, die H van het hydrochloride komt mee op uw gamma pyridone. Heel uw uitleg klopt verder hoor Lies, maar uw zuur is in dit geval niet gewoon gamma pyridone, maar geprotoneerd gamma pyridone (zal H+ afgeven), en de base is gewoon gamma pyridone (wil nog H+ opnemen).

Dus als 1 = log cb/ca dan is base 10 keer meer aanwezig, we zullen dus vooral gamma pyridone in zijn neutrale vorm hebben en het kation (en dus ook niet anion zoals jij dacht) is 10% aanwezig.

Snap je? Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Coralie



Geregistreerd op: 07 Okt 2010
Berichten: 44

BerichtGeplaatst: 03-06-2011 17:59:43    Onderwerp: Reageren met citaat
Ff over die 9-H-purine... Ik heb da ook me pKa=8 gedaan en dan bekom je 50:50, ma wa moet je dan juist aanduiden? Zowel 'vooral neutraal' als 'vooral anionisch'? En wa dan bij voorkomen van ionisatie? En bij structuur, allebei tekenen dan?

Ik heb daar ook een oplossing van uit les 7 slide 23, ma das iets helemaal anders zo me 2 verschillende pKa's en ik snap die ni echt... Begrijpt iemand waarom je ni gwn pKa van 9-H-purine gebruikt?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tine



Geregistreerd op: 09 Jan 2011
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: 04-06-2011 12:34:06    Onderwerp: Reageren met citaat
Waarom die ni gewoon die pKa uit de tabel gebruikt weet ik ook ni.Al maakt het wel een groot verschil Confused
Bij het tekenen van de structuur moet je zowiezo een ion tekenen he, dus daar maakt het niet uit.
Of je dan neutraal of anionisch moet aanduiden en welk bolletje van de 50% vroeg ik mij ook al af Confused
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Freya



Geregistreerd op: 07 Okt 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Vremde

BerichtGeplaatst: 04-06-2011 16:07:43    Onderwerp: Reageren met citaat
Ik zou beiden aanduiden en erbij schrijven dat het 50/50 is, vermits ze toch die papieren zelf moet verbeteren om de structuren te kunnen zien (en dus niet de MC in een computer steken zoals andere vriendjes van ons doen met hun examens). Dus er blijft altijd wel wa ruimte voor verduidelijking natuurlijk...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    2e Ba Farmacie // Farmaceutische chemie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum