Dit is een forum van en voor studenten van de 2e Ba Farmacie.
oefening 2 meerstapssyntheses

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    2e Ba Farmacie // Farmaceutische chemie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schreyliesbeth



Geregistreerd op: 23 Dec 2010
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 05-06-2011 10:24:49    Onderwerp: oefening 2 meerstapssyntheses Reageren met citaat
In de eerste stap doe je een intramoleculaire claisen condensatie. Het lijkt alsof het kinetisch product wordt gevormd, immers je kan makkelijk een proton halen van het C atoom zoals in de reactie, dan van het C atoom waar nog een CH2CH3 op zit. Maar ge verwarmt hier wel en gebruikt een protisch solvent dus das zowa raar. De base is wel sterk zoals het hoort bij een kinetisch controle. Ma ik ben dus even in de war! Is da nu het kinetisch product of het thermodynamisch en hoe bekom je de regioselectiviteit in deze oefening?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Freya



Geregistreerd op: 07 Okt 2010
Berichten: 35
Woonplaats: Vremde

BerichtGeplaatst: 05-06-2011 11:57:27    Onderwerp: Reageren met citaat
Het enige andere wat hier zou kunnen is dat er geen H+ van de rechtse alfa-C, maar van de linkse wordt afgehaald. Deze alfC is echter meer gesubstitueerd en het zal dus moeilijker zijn om daar een H+ af te halen.

(ik veronderstel dat je die twee mogelijkheden bedoelt, zijnde diegene die er staat uitgeschreven als kinetisch en die andere thermodynamisch)

Maar ik denk dat aan de linkse kant dat proton eraf halen gewoon te moeilijk is, en dat je al moet verwarmen om dat rechtse goed te krijgen.

Trouwens bij zo'n condensaties is het typisch dat de base, het solvent en uw groot spul dat de ring gaat vormen (ik weet niet hoe ge zoiets noemt Very Happy) allemaal "dezelfde" groep hebben, zinde OEt. Uw esters hebben OEt, uw base is Oet- en het oplosmiddel EtOH. Daaraan is zo'n reactie gemakkelijk te herkennen, herinner ik me van vorig semester.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
schreyliesbeth



Geregistreerd op: 23 Dec 2010
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 05-06-2011 12:06:21    Onderwerp: Reageren met citaat
Ja ma er wordt ook verwarmd dus tis da dak zo raar vind want ge wilt et kinetisch product vormen, dan moete toch ni gaan verwarme want dan kan u regioselectiviteit verlore gaan..
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    2e Ba Farmacie // Farmaceutische chemie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum