Dit is een forum van en voor studenten van de 2e Ba Farmacie.
Fysiologische buffer CO2 en Bicarbonaat

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    2e Ba Farmacie // Farmaceutische microbiologie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Elien



Geregistreerd op: 27 Dec 2010
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: 26-06-2011 21:59:51    Onderwerp: Fysiologische buffer CO2 en Bicarbonaat Reageren met citaat
Hello,

Zit echt totaal vast bij celculturen met die media. Ik begrijp zo ongeveer dat pH van het medium verhoogt als CO2 oplost. En dat CO2 wordt geproduceerd door de cellen. Maar tot dan en verder kom ik niet. Waarom moet er 5% CO2 aanwezig zijn, wat doet NaHCO3 en wat is HEPES.. Is er iemand die de moeite wil nemen om dit uit te leggen, t zou mij echt onwijs helpen!

Eline
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dorien Theuns



Geregistreerd op: 26 Dec 2010
Berichten: 34

BerichtGeplaatst: 27-06-2011 20:29:20    Onderwerp: Reageren met citaat
Er moet NaHCO3 aanwezig zijn om de pH te bufferen. Hepes is ook een buffer maar is onafh van CO2, terwijl HCO3- dit niet is: CO2 + H20 <-> H2CO3 <-> HC03- + H+. Wanneer er veel CO2 aanwezig is daalt de pH dus omdat het evenwicht naar rechts komt te liggen. Wanneer er veel buffer (HCO3- wordt toegevoegd) gaat het evenwicht naar links en stijgt de pH. Wanneer de dop van de cultuurfles wordt opengedraaid gaat men van 5% CO2 naar 0,03%. Hierdoor gaat het evenwicht naar links en stijgt de pH.
Waarom juist 5% CO2 in de cultuurfles nodig is weet ik niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    2e Ba Farmacie // Farmaceutische microbiologie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum